Ćaskanje o vizuelnom identitetu sa Dejanom Kovačevićem

Nedavno sam imao interesantan razgovor sa Milicom Mitrović, voditeljkom Radio Televizije Šumadija, Aranđelovačkog medija koji obaveštava ljude o vestima i događajima iz života grada. Kako živim u Aranđelovcu od rođenja, a odnedavno sam pokrenuo i sopstveni posao u njemu, pozvali su me da razgovaramo o vizuelnom identitetu i brendingu kako bi drugim ljudima približili ovu oblast i pomogli im da saznaju nešto više o tome kako kroz dizajn mogu poboljšati svoj biznis.

Uživajte u transkriptu našeg razgovora.

U savremenom društvu informacije najčešće tražimo na internetu. Ukoliko organizacija, preduzeće ili ustanova nema sajt ili ima sajt koji je nepregledan i ne sadrži potrebne informacije u najmanju ruku bićemo razočarani. Veb sajt je samo jedan segment vizuelnog identiteta, a profesionalno dizajnirani vizuelni identitet može da napravi veliku razliku u uspehu firme ili organizacije.

Današnji gost u studiju Radio televizije Šumadija je grafički dizajner Dejan Kovačević sa kojim ćemo razgovarati na ovu temu.

Za početak, kažite nam šta je ono što čini vizuelni identitet?

Vizuelni identitet pre svega čine, u sažetom obliku logo, boje i grafički elementi sa kojim se neka firma predstavlja tržištu i potencijalnim kupcima. U širem obliku to podrazumeva svaku tačku interakcije preko koje potencijalni kupac ima dodir sa brendom – flajere, brošure, brending vozila, izgled prodavnica… Vizuelni identitet je deo brenda. Najbitniji deo brenda.

Zašto je vizuelni identitet važan?

Važan je iz razloga što on šalje poruku kupcima, ili potencijalnim korisnicima usluga o samoj firmi – kako se ona razlikuje u odnosu na druge, šta ona nudi u odnosu na druge. Meni se naročito dopada definicija brenda – gde on označava žig po kome su se telad na farmama širom Amerike žigosala da bi se razlikovala. Identična je priča i sa firmama. Brend označava razlikovanje firmi na osnovu žiga i najčešće je logo taj najupečatljivi deo brenda po kome se kompanije razlikuju i za koga vežemo asocijacije na neki brend.

Zato je važno da vizuelni identitet bude dobro osmišljen, a ne bilo kakav?

Da. Naročito ovde u Srbiji, gde se tek razvija svest o brendingu.

Težnja ljudi koji tek pokreću biznis i tek počinju jeste da “ubace” dosta vizuelnih elemenata u svoj celokupan dizajn. Logo tada bude sastavljen od previše boja i grafičkih elemenata i gubi mogućnost da se lako uoči u moru drugih brendova.

Ali polako se to menja, mislim da tržištu generalno fali profesionalizacija usluga grafičkog dizajna.

Vizuelni identitet nije vezan isključivo za kompanije, pa kome je sve danas potreban dobro osmišljen vizuelni identitet?

Danas se sve više pojavila potreba za ličnim brendovima, naročito kod umetnika, pevača, pisaca. Generalno kod ljudi koji imaju uticaj na široke narodne mase. Kod njih se javlja potreba da u svoj izgled unesu elemente brenda – da imaju svoj sajt, da imaju svoj logo, koji je najčešće u vidu potpisa. Lični brendovi sve više doživljavaju ekspanziju u svetu i kod nas, i za njima raste potreba. Naročito sada kada su se otvorili kanali društvenih mreža poput Youtube-a gde ljudi žele da predstave sebe, a da se pri tome razlikuju od drugih.

Kako nastaje dizajn vizuelnog identiteta?

Opisaću vam kako je organizovan proces dizajna vizuelnog identiteta u DeKovach-u.

Prvi i najbitniji korak je da upoznam kompaniju i shvatim šta je to što ona želi da postigne, koji su njeni ciljevi. Na osnovu toga možemo zajedno da razvijemo strategiju o tome kako će se predstaviti kupcima i svetu. I tada se najčešće počinje od Vrednosti.

Vrednosti su ključne za svaku firmu. Kao i za pojedince.

Radi lakšeg razumevanja, firmu možemo posmatrati kao osobu. Šta je to što ta osoba želi da poruči drugima – ko je ona, koje vrednosti želi da reflektuje svetu i drugim ljudima. Od Vrednosti sve počinje.

Uzeću primer Visoku školu strukovnih studija u Aranđelovcu.

Vrednosti za jednu školu su: Novi početak, školovanje, znanje, optimizam, da li je ona (škola) pravi izbor. To su vrednosti koje potencijalni student traži. Kada ih uzmemo u obzir, na osnovu njih sledi proces razmišljanja i istraživanja šta logo treba da sadrži.

Tako je novi logo škole kreiran sa tri najvažnije vrednosti – Novi početak (okretanje strane),  Znanje (simbol knjige) i Pravi izbor (simbol štiklirano tačno).

Drugi deo je formiranje boja. One komuniciraju širi aspekat tih vrednosti. Na osnovu boja vizuelni identitet se dalje grana – preko vebsajta, štampanih materijala i drugih vizuelnih elemenata.

Koliko je vremena potrebno da se izgradi neki brend?

Za dobar brend potrebne su godine. Danas imamo obilje brendova koji niknu za jedan dan. Većini je kratak rok trajanja. Vodim se time da brendovi, poput Koka kole, Epla potvrđuju trajanje svog brenda tokom godina. Ljudi sami procene da li nešto valja nakon niza godina.

Ako uzmemo npr, pastu za zube, koju kupujemo 5 godina, ocenićemo je kao dobru i pouzdanu. Takav isti osećaj ćemo imati i prema nekom brendu. Ako se osobine paste promene, i ona postane ono što nismo želeli, slabi i njen brend.

Pravi brendovi traju. I za izgradnju brenda potrebne su godine, pre svega dok ljudi ne steknu trajno poverenju u njega.

Koliko društvene mreže pomažu u izgradnji nekog brenda?

Na društvenim mrežama je danas najlakše pokrenuti brend. Zato što uz vrlo malo novca svako može da se prikaže svetu i pokaže ono što ima. Tako da se one danas najbrži pokretači jednog brenda. Preko društvenih mreža može se za dan pokrenuti neki brend i doći do velike mase ljudi. Preko njih možemo lako razviti svest kod ljudi o nekom novom proizvodu ili usluzi. One su jedan od najbitnijih medija preko koga možemo iskomunicirati neki element brenda.

Šta treba da odredi pojedinac, ili preduzeće pre nego što se obrati dizajneru za pomoć u kreiranju vizuelnog identiteta?

Pre svega trebaju imati jasnu viziju o tome šta žele. Moje iskustvo je da ljudi ne znaju jasno šta žele. Pokreću posao i prvo što je cilj jeste novac, što je ok, ali prva stvar o kojoj treba razmisliti prilikom pokretanja biznisa ili kompanije jeste da pruže neko dobro ili vrednost kupcu. Vrednost koja će njemu značiti. I da sebi uz to sebi obezbedi korist – finansijsku ili u slučaju nekog udruženja ili organizacije – nematerijalnu.

Koje su koristi i prednosti kvalitetnog vizuelnog identiteta?

Glavna prednost u kreiranju kvalitetnog vizuelnog identiteta sastoji se u jasnoći poruke preko koje brend komunicira. Firme se takmiče na tržištu sa više boja, što više vizuelnih elemenata, fotografija u samom materijalu koje stavljaju pred kupca, a treba biti obrnuto. Kvalitetan dizajn je jednostavan, jasan i komunicira jasnu poruku kupcima o brendu, koji je pri tom drugačiji.

Šta firmi ili pojedincu može doneti dobar vizuelni identitet?

Prvu stvar koju mogu očekivati je uvećanje prihoda. Kada uspostavimo vezu sa kupcem, kada on odabere naš proizvod tada gradimo svest o brendu. Ljudi povezuju simbol (logo) sa onim što im je taj proizvod doneo. Primer Epla je tu najizraženiji. Simbol jabuke povezuju sa tehnologijom, kvalitetom, sa premium proizvodima u toj industriji. Povezuju da je elitistički, iako je to vrednost koju su ljudi neposredno razvili ka brendu.

Koji su trendovi u dizajnu aktuelni?

2010. godine došlo je do promena u industriji. Sve je krenulo da se pojednostavljuje. Pre toga, dizajn je oponašao stvari iz realnog sveta.

Windows 7 je primer koji je koristio transparentne menije koji su podsećali na staklo, senke ispod prozora, ikonice su bile pune vizuelnih dodataka.

Sada se sve pojednostavljuje, ostaju čiste boje, čist tekst na jednobojnoj pozadini, a tome je najviše doprineo i Guglov Materijal – vizuelni jezik koji definiše neka pravila novog dizajna i industrija prati taj trend. Ono što je takođe bitno jeste da se sada funkcija postavlja ispred dizajna čime se i ja generalno vodim – prvo treba nešto dobro da funkcioniše, a onda da bude dobro dizajnirano.

Šta odlikuje tvoj rad i dizajn?

Tri stvari – jednostavnost, različitost i harmoničnost. Jako mi je bitno da sve bude u harmoniji jedno sa drugim. Zalažem se za to da dizajnu treba prostora, da bude upečatljiv i jednostavan kako bi svako mogao uočiti.

DeKovach fascikla

Po čemu je tvoj rad prepoznatljiv?

Moj rad je možda najprepoznatljiviji po kreativnosti, i po tome što temeljno pristupam tome šta ljudi žele da postignu sa dizajnom.

Radio si sajt za Narodni muzej u Aranđelovcu, Visoku školu strukovnih studija, šta je ono što trenutno radiš?

Pri kraju su radovi na sajtu Narodnog muzeja u Aranđelovcu, a u planu razvoja DeKovach firme je razvoj jedne aplikacije, s obzirom da imam iskustvo u toj oblasti sa timom iz Češke za koji sam radio dizajn aplikacije za pametni grad.

Hvala ti što si bio gost u studiju Radio Televizije Šumadija. 

-Hvala vama. 

Da li vi imate neko pitanje? Pišite mi.


Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *